Enligt en EG-förordning 1107/2006 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som trädde i kraft den 26 juli 2008 ska flygpassagerare med nedsatt rörlighet, så långt möjligt, ha samma möjligheter att flyga som andra passagerare. Förordningen innebär att flygplatsen är skyldig att bistå med assistans. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Enligt EU förordningen skall bokning av assistans göras senast 48 timmar innan avresa. Du får avgiftsfritt ta med dig två rörelsehjälpmedel utöver ditt bagage. Bokning senare än 48 timmar före avresan, behandlas som en oanmäld assistans. Detta innebär att passageraren fortfarande har rätt till assistans, men att väntetid kan uppstå, då föranmälda prioriteras först.
Informationen vänder sig till personer med nedsatt rörlighet (rullstolsburna), personer som har syn- eller hörselnedsättning, astma eller allergi eller andra funktionshinder som gör att man kanske måste planera sin flygresa lite extra noggrant.
Informationen avser svenska flygplatser. Reser du utomlands, ta reda på vad som gäller på ankomst- eller avreseflygplatsen genom din resebyrå eller ditt flygbolag.
Flygplatserna och flygbolagen hjälps åt för att alla som har nedsatt rörlighet ska få bästa tänkbara service.
Uppge vid bokning av flygbiljett om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under flygresan. Om du behöver ledsagning, boka det senast 48 timmar innan flygresa. Boka ledsagning om du:
Det finns en mötesplats för personer med nedsatt rörlighet utanför stora entrén. Här finns även en särskild avstigningsplats, märkt med handikappsymbol.
Du kan få assistans från mötesplatsen eller vid incheckningen. Vid assistans från mötesplatsen ska du vara på plats i god tid före angiven avgångstid. Vid assistans från incheckningen ska du infinna dig där enligt avtalad tid. Ledsagaren går vanligtvis ombord med dig före övriga resenärer går ombord. Kontrollera i förväg med flygbolaget för exakta instruktioner. I särskilda fall kan flygbolaget eller researrangören meddela dig en tidigare tid.
Om bokningen inte skett i tid får du ändå hjälp på flygplatsen, men vi kan då inte garantera att servicen blir perfekt.
Glöm inte ange vid bokning att du använder rullstol. Du får inte ta med din rullstol in i flygkabinen, utan den fraktas alltid i lastutrymmet. Du betalar inget extra för att ta med en rullstol och den räknas inte in i den tillåtna bagagemängden.
Kontrollera med respektive flygbolag vad som gäller om du har ledarhund.
Ange vid bokning att du använder syrgasutrustning och tala om vilken slags utrustning du har om du tar med dig egen syrgasutrustning. Om du inte behöver syrgastuber under hela resan behöver du inte ta med egna tuber i flygplanet. Det finns syrgastub för akut bruk ombord.
På Örnsköldsvik Airport ges information om ankomst- och avgångstider på informationstavlor. Berätta för inchecknings & kabinpersonalen att du har hörselnedsättning så att de kan ge dig enskild information. Vid varje flygplansstol finns dessutom en illustrerad beskrivning av säkerhetsrutinerna. Av tekniska skäl finns det inte hörselslingor i flygplanen.
Viss information på Örnsköldsvik Airport ges genom högtalarutrop. Tala om för inchecknings & kabinpersonalen att du har synnedsättning. Då får du individuell säkerhetsinformation ombord på planet.
Typ av assistans | ||
---|---|---|
MAAS | Meet and assist | Passageren kan gå själv men behöver stödhjälp |
MAAS YP | Young person | Passageren önskar ledsagning till och från planet på min resa. Notera att denna service endast finns för en sträcka och inte om du reser transfer (med mellanlandning). |
WCHR | Wheelchair on ramp | Passageren behöver rullstol till/från planet men kan själv gå upp- och nedför trappor och ta mig till flygplanssätet |
WCHS | Wheelchair up/down stairs | Behöver rullstol till/från planet, lyftas upp- och nedför trappor, men jag kan själv gå till flygplanssätet. |
WCHC | Wheelchair to cabin seat | Passageren behöver rullstol till/från planet, lyftas upp- och nedför trappor samt jag måste bäras till flygplanssätet |
PopulAir
Tele: 0770-790 700
Hemsida: www.populair.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-post: callcenter@populair.com
Kroatien
Kroatienspecialisten
Tele: 0771-800 300
Hemsida: www. kroatienspecialisten.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-post: info@kroatienspecialisten.se